Seimbang ke?

::Lukisan org lidi ini adalah simbolik kpd manusia::

Hmm...mari fikirkan...apa yang dimaksudkan dengan lukisan di atas?
Kenapa ada org diklasifikasikan dalam "SEIMBANG" dan ada jg dalam "TAK SEIMBANG"?
Yg seimbang; akal, hati dan anggotanya semua dilukis sama besar..
Yg tak seimbang plk ada akal yg besar tp hatinya dilukis kecil, ada hati besar tp akal kecil dan ada pula anggotanya sahaja yg besar...
Kenapa?

Kamu tahu jawapannya, bukan?
Kamu tahu berfikir, bukan?

Akal ni kita guna untuk ape ye? Masa study, kita guna akal tak?... hmm... mestilah guna kan? Atau ada akal yg tidur masa stdy? Absent mind? Ye, akal diguna untuk menimba sebanyak mana ilmu yg ada kt dunia ni... sbb tu lah wujud org mcm Albert Enstein yg dikatakan telah mgunakan hampir 16% of his brain capacity... mcm mana orgnya? Akalnya besar bukan? =D

Mcm mana plk dgn hati? Apa yg ada dlm hati kita? Kalau akal utk ilmu... hati pula utk apa? Oh...susahnya cakap pasal hati... terlalu kompleks... bermacam2 jenis perasaan yg ada dlm hati... Syg, benci, marah, cemburu, suka, minat, sedih, tenang, percaya, dan byk lagi yg kamu sendiri boleh senaraikan.. Kenapa hati jg perlu diambil kira dalam keseimbangan manusia?

"....ketahuilah bahawa dalam jasad manusia ada seketul daging. Apabila ia baik, maka baiklah jasad seluruhnya. Apabila ia rosak, maka rosaklah jasad seluruhnya. Ketahuilah bahawa seketul daging itu adalah hati..." [Hadis 6]

Sudah jelas, bukan? Hati adalah raja.. Rosak raja, menderita rakyatnya...
Dan hati-hati manusia dipegang oleh Allah. Allah yg mencampak segala mcm perasaan ke dalam hati manusia.. Manusia yg dekat dgn Penjaga Hati selalu beroleh ketenangan, yg jauh pula bagaimana?

Macam mana nak bentuk keseimbangan manusia??
Menuntut ilmu sahaja tak boleh...
Duduk atas sejadah sahaja tak boleh...
Bergerak ke sana ke sini sahaja tak cukup...

Jadi...kenalah ada ketiga-tiga unsur tersebut... AKAL, HATI dan ANGGOTA yang SOLEH(baik)

Mcm mana??

Tak lain tak bukan adalah dgn TARBIYAH
..

"ala ko ni, jgn ckp bahasa2 yg aku tak paham... tarbiyah tu ape?"

Ohh... tarbiyah ni kalau nk ikut jawapan skemanya ialah "Segala usaha yg dilakukan utk bawak manusia ke arah kehambaan kpd Allah dengan kefahaman yg sebenar bertepatan dgn AlQuran dan Sunnah"....

"ermm...aku masih x jelas lg ni.... apa usaha tu? contohnya?"

Macam yg Rasulullah buat... mcm mana baginda SAW tarbiyah para sahabat smpai diorg jadi Qaedah Sulbah ataupun CORE atau TULANG BELAKANG kpd islam... smpai je wahyu dr Allah, Rasulullah terus sampaikan kpd sahabat, dan sahabat pula bila dh faham dan faquh, mereka sampaikan pula pd org lain...

Ohhh!! Panjangnya mahu berbicara ttg tarbiyah...

[Bersambung..]

1 comments:

hacksler said...

bila nak sambung pasal topik ni.... ?

free palestine left

free palestine