If u dont start it, u wont get it!




Assalamualaikum (^__^)...

Rindunya pada blog ni... rasa macam dah lama ditinggalkan kesepian... Ohh dah bersawang, berhabuk... Haaa...jom kita bersihkan.... (sebenarnya ade org bersihkan blog ni =p)

Oh ye...kali ni nk bercerita pasal KEK... video kat atas td tu dr ikhwah kita kat Rusia... yg bertajuk Kek Coklat...(sedapnye tajuk..)..Kenapa nk cerita pasal kek?? Hehe....macam biasalah...analogi..... Analogi yang sy dapat dr kak yana, sister dr Malaysia yg dtg jordan ziarah kami tempoh hari...

Hmmm....kamu suka makan kek tak? Sy suka makan kek... Terutamanya kek Betty Crocker perisa French Vanilla...(baca=kek kotak)... Sy tahu mesti ramai yg suka makan kek kan kan??

Kamu pernah buat kek sdiri tak? (baca=bukan kek kotak). Kek yang kamu buat sendiri, yg kamu perlukan segala mcm bahan mentah untuk menghasilkan sebiji kek yang terhidang indah sedia utk dimakan... Kamu perlukan tepung, telur, serbuk penaik, butter, haa ape lagi?? (Ohh sy pandai buat kek kotak je, huhu... takpe2 saya akn belajar buat sdiri)...

Dan bila sebiji kek siap terhidang setelah kamu berpenat lelah, berpeluh2 mengadun, mengacau dan mcm2 lg....sudah pasti kamu akn menjamu org2 yg kamu syg disekeliling kamu, bukan?
Haihhh...panjangnye sy membebel.....

Begitulah tarbiah...
Begitu jugalah dakwah...
Saya dah kenyang makan kek dari kakak naqibah yg sy sayang...
Sekarang sy pula yg perlu berdikari, buat kek sendiri, dan beri makan utk anak2 saya...
(Allah kareem, sahhilnaa)

Ye, kek di sini ialah ape yang kamu ingin sampaikan kpd saudara2 kamu, kepada org2 disekelilingmu ttg islam, ttg fikrah islam yg kamu dapat...dengan cara yang paling mudah dan menarik utk mereka faham. Supaya mereka jelas, JELAS, dan JELAS dengan FIKRAH INI.
(percayalah bila dh jelas konfem mereka akn melompat2 nk buat kerja =p...ohh sy pn nk jgk!!)

Nak buat kek, perlu bahan mentah e.g tepung, telur, air, minyak, butter etc...Mcm tu jgklah bila kita nk smpaikan dakwah (usrah, daurah, etc).....Kita bagi kek kat anak2 usrah. Bukan bagi bahan mentah, nah ambik tepung, telur etc bwk balik rumah buat sdiri!!

Naqibah/da'ie kena rajin baca bahan mentah (tafsir, hadis, sirah, tauhid etc) in advanced, adunkan semua, relatekan setiap satu supaya terbentuknya satu fikrah yg kita nk bawa. Mcm ni lagi senang utk anak2. Lagi jelas insyaAllah.

Ohh, naqibah kena gigih, kena pndai manage masa (sy kena lebih berusaha!!!!)
Jom buat kek sama2 ^___^

Ya Allah, kau permudahkanlah jalan utk kami menuju kepadaMu.
Kau thabatkan hati kami pd jalan ini.
Janganlah kau palingkan hati kami dari jalan ini, terpedaya dengan perhiasan dunia yg sementara...



p/s: ini hanyalah salah satu cara dakwah dari beribu2 cara. (^___^)v

1 comments:

hacksler said...

(^_^)

free palestine left

free palestine